پیش بینی قیمت بازار مسکن و زمین در اردیبهشت 1401

پیش بینی قیمت بازار مسکن و زمین در اردیبهشت 1401
پیش بینی مسکن سال 1401
قیمت بازار مسکن و زمین اردیبهشت 1401
طبق اعلام مرکز آمار از میان بازارها در بهمن ۱۴۰۰، مسکن با اندکی رشد بیشتر همراه بود. به گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در این گروه، در بهمن ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل ۰،۷ درصد افزایش داشت.
این درحالی است که دیگر بازارهای مالی مثل دلار و طلا وضعیت خوبی نداشته‌اند. با این وجود، چه چشم‌اندازی برای بازار مسکن وجود دارد و سرمایه‌گذاری در این بازار تا چه میزان سود است؟
مشکاتی: به آمار بانک مرکزی تردید دارم
عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی در لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز گفت: من نسبت به آمار بانک مرکزی تردید دارم و این آمارها وضعیت بازار را به درستی نشان نمی‌دهد.
او افزود: حجم معاملات نیز مهم است که در کدام مناطق تهران انجام می‌شود، اگر معاملات در جنوب باشد چون قیمت پایین‌تر است میانگین نیز پایین می‌آید. از طرفی بسیاری از این قراردها قراردهای پیش‌فروش است. در واقع پیش از این، ثبت نشده بودند و اکنون ساخته و ثبت می‌شود. به همین دلیل معملات درحال رشد است. سیستم بانک مرکزی این معاملات را تفکیک نمی‌کند.
این کارشناس بازارهای مای گفت: زمین از پاییز پارسال تا کنون تغییر قیمت چندانی نداشته و عمده هزینه‌ای که رشد کرده است به ساخت مربوط می‌شود.
او افزود: حاشیه سود ملک، همچنان بزرگ است و البته منطقه به منطقه تفاوت دارد. بازار ملک کاملا بمحلی است و نسبت عرضه و تقاضا در شهرهای مختلف اهمیت دارد.
تاثیر بازارهای مالی بر مسکن
مشکانی درمورد بازار آینده بازهای مالی و تاثیر آن بر مسکن توضیح داد: دلار تحت تاثیر میزان نقدینگی در کشور است و ملک نیز از نظر روانی از قیمت دلار تاثر می‌گیرد. قیمت‌های جهانی را کاهشی نمی‌بینم، استنباط من برای سال آینده در بازارهای جهانی قیمت‌های بالاتری است. مذاکرات نیز به صورت آنی بعید می‌دانم روی بازار مسکن تاثیر بگذارد.
او افزود: دلار بازار آزاد شاید به صورت هیجانی و کوتاه مدت پایین بیاید ولی میانگین سال پایین نیست. دلار نیمایی را هم نمی‌توان پایین‌تر از نرخ درنظر گرفت. به طور کلی افت زیادی برای هزینه ساخت و زمین پیش‌بینی نمی‌شود. اگر نرخ بهره بالاتر رود ممکن است اثر رکودی در بازار مسکن داشته باشد. درخوشبینانه‌ترین حالت من فکر نمی‌کنم قیمت‌ها در بازار مسکن بیشتر از ۱۰ درصد پایین بیاید.

پیش بینی قیمت زمین در سال 1401
جدیدترین پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *