پیش بینی قیمت طلا و سکه در اردیبهشت سال ۱۴۰۱

پیش بینی قیمت طلا و سکه در اردیبهشت سال ۱۴۰۱
قیمت طلا و سکه در اردیبهشت سال ۱۴۰۱
پیش بینی قیمت طلا در سال 1401
پیش‌بینی طلا در سال ۱۴۰۱+ در شرایط ثبات بازار معامله کنیم یا خیر
بازارهای مالی سال پرنوسانی را پشت سر گذاشتند؛ بازار طلا نیز از این قاعده مستثنی نبود. اما چه عواملی روی قیمت طلا موثر بود؟
انس جهانی عاملی بین‌المللی است که نوسان آن تاثیری مستقیم روی طلای داخلی دارد. جنگ روسیه و اوکراین قیمت طلا را به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش داد. به گونه‌ای که قیمت طلا به سقف قیمتی خود در چند سال اخیر رسید.
قیمت طلا پنجشنبه ۱۷ مارس با روند کاهشی نزدیک به پایین‌ترین سطح سه هفته‌ای خود رسید، این درحالی بود که با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا انتظار می‌رفت انس جهانی مسیر صعودی را تجربه کند.
عامل دیگری که درصد دخالت بیشتری نیز دارد نرخ دلار است. دلار با تاثیر از برجام که در این چندماهه خبرهای مختلفی از آن رسیده است در دو کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومان متغیر بوده است.
چشم‌انداز طلا
مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اگر نقاط تعادلی طلای داخلی را یک میلیون ۲۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان درنظر بگیریم در آینده نرخ بالاتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نمی‌رود و پایین‌تر از یک میلیون و ۵۰ هزار تومان نمی‌آید.
او درمورد آینده قیمت طلا درصورت امضای برجام ادامه داد: درصورت احیای برجام و اگر اتفاق خاص دیگری نیفتد طلا در همین حد باقی می‌ماند و بازه شگفت‌انگیری را تجربه نمی‌کند.
دیبا در مورد معاملات در شرایط ثبات بازار بیان کرد: معمولا در شرایطی که بازار در این سطح و ثبات قرار می‌گیرد عده زیادی به فکر فروش دارایی‌هایی می‌افتند تا سرمایه خود را به بازار دیگری منتقل کنند که اغلب پشیمان می‌شوند. در این سطح باید به مرور خرید کرد تا در زمان رشد بتوان سود خوبی بدست آورد.
بازدهی بازار طلا در سالی که گذشت
طلا در ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته با بازدهی ۱۶/۹۰ درصدی با نرخ یک میلیون ۲۲۱ هزار و ۱۹۶ تومان به کار خود پایان داد. قیمت طلا در ۲۵ اسفند سال ۱۳۹۹ حدود یک میلیون و ۴۴ هزار تومان تعیین شده بود.
سرنوشت سکه در سال ۱۴۰۱
قیمت سکه در ایران متاثر از دو اهرم است؛ دلار و انس جهانی. دلار به دلیل اخبار متناقضی که از برجام می‌رسد در چند ماهه گذشته و در بازار آزاد بین کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومانی در نوسان بوده و به اعتقاد کارشناسان درصورت احیای برجام به‌طور موقت ممکن است تا ۲۳ هزار تومان نیز پایین بیاید.
انس جهانی نیز در چندماهه گذشته با تاثیر از جنگ بین روسیه و اوکراین افزایشی بی‌سابقه داشت و از برای مدت کوتاهی از مرز دو هزار دلار هم گذشت. انس جهانی طلا امروز سوم فروردین ۱۴۰۱، ۱۹۱۹ دلار تعیین شده است.
اما قیمت سکه در سال جدید به کدام سو می‌رود و چه سرنوشتی دارد؟
برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در مورد روند سکه در سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۰ قیمت سکه تا محدوده ۱۷ میلیون تومان نیز پیش رفت، اما دوباره شاهد کاهش قیمت بودیم و آن روند اصلاح شد.
او ادامه داد: دو مولفه روی قیمت طلا و سکه در ایران تاثیر می‌گذارد؛ دلار و انس جهانی. اگر برجام شکل بگیرد دولت سعی می‌کند با دلارهایی که بدست می‌آورد قیمت دلار را کنترل کند و این روی بازار سکه تاثیر می‌گذارد و بازار تا مدتی در رکورد فرو می‌رود.
سرمایه‌گذاران بخوانند
حق‌شناس درمورد تاثیر انس جهانی بر قیمت سکه بیان کرد: انس جهانی روندی صعودی داشته و احتمالا در آینده هم داشته باشد. کسانی که می‌خواهند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند توجه داشته باشند هرچند دولت سعی می‌کند قیمت طلا و سکه را نیز با استفاده از اهرم‌هایی که دارد کنترل کند، ولی قیمت سکه مثل دلار برای دولت قابل کنترل نیست.
این کارشناس بازارهای مالی در پایان درباره روند قیمت سکه در آینده گفت: من بعید می‌دانم سکه کانال ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را در ۶ ماهه اول سال از دست بدهد، ولی از آنجایی که انس جهانی صعودی است ممکن است بالاتر از قیمت فعلی رود.

قیمت طلا در اردیبهشت 1401
قیمت سکه در اردیبهشت 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *